The social representation of teaching in basic education geography

Abstract

Literature and research on the social significance and attractiveness of the teaching career in Brazil have shown a growing devaluation of this profession, especially being a teacher of school geography. This is because Geography was introduced in school curriculum as a theoretical tool of recognition of the national territory, as well as with the intention of integrating the nation-state and protecting its borders. Because of this scenario, this discipline prioritized the description and characterization, mainly of physical aspects, of places and their respective populations, for a long time. Thus, despite having developed a rich theoretical-methodological framework, with which we began to observe the geographic space from other angles, Geography has until today, in common sense, the stigma of being an encyclopedic school discipline, which has little relation to daily life, and that, therefore, requires the students of Basic Education with an exacerbated effort of memory. In order to contribute to this discussion, the present article aims to approach this theme from the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 1969). From this perspective we seek to identify  the theoretical references, already existing questions that deal with the initial formation and the construction of a social representation of the condition of being professor of Geography in Brazil. To support this discussion, we use as theoretical reference authors such as Tardif (2002), Nóvoa (1997), Callai (2003) Pontuschka (2009, 2010), among others. Thus we infer the existence of a geography school that inserted it in an uncritical view of reality, even though its theoretical discourse directs it to the opposite direction.

Author Biographies

Larissa Sousa Mendes, Federal University of Piauí, Brazil

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Geografia- PPGGEO- da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Josélia Saraiva e Silva, Federal University of Piauí, Brazil

Professora do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n. 9394/96. 3. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 2005.

CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia. 2ed. Ijuí-RS. Editora Unijuí, 2003.
CAVALCANTI, Lana de Sousa. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, Papirus, 1998.

CAVALCANTI, Lana de Sousa. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2006.

CHAVES, Adriana Josefa Ferreira. Glossário- Oficina de estudos pedagógicos- OEP. Compilado por FORESTI, MCPP. Centro de Estudos Pedagógicos da UNESP, 2014.

ESTEVE, J. M. O mal-estar docente– a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru: Edusc, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 43. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2011.
GATTI, B. A. et al. Atratividade da carreira docente no Brasil. São Paulo: Fundação Victor Civita, Fundação Carlos Chagas, 2010.

GATTI, B. A. BARRETO, E.S. de S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.
GRAVES, Robert. Os Mitos Gregos I. Tradução de Fernanda Branco. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1990.

IMBERNÓN. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo. Cortez, 2000.
JODELET, D. Representações Sociais: um domínio em expansão. In. JODELET, D. (Org.) As representações sociais. Rio de Janeiro. EdUERJ. 2001.

KAERCHER, N. A. Desafios e utopias no ensino de Geografia. 3.ed. Santa Cruz do Sul-RS, EDUNISC, 2007.

LOPES, Claudivan Sanches. O Professor de Geografia e os saberes profissionais: o processo formativo e o desenvolvimento da profissionalidade. Tese (Doutorado em Geografia Humana) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. São Paulo, 2010.

MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Rio de Janeiro: HUCITEC, 1994.

MONBEIG, P. Papel e Valor do Ensino da Geografia e de sua Pesquisa. IBGE – Conselho Nacional de Geografia, Rio de Janeiro. 1956.

MOSCOVICI, Serge. A Representação Social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

MORIN, Edgar. A cabeça bem- feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 11 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

NÓVOA, Antonio. (Coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa. Publicações Dom Quixote. 1997.
PEREIRA, G. R. de M. Servidão ambígua: valores e condição do magistério. São Paulo. Escrituras Editora. 2001.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko, Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.

PONTUSCHKA, N. N. A formação inicial do professor: debates. In: SANTOS, L. et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte-MG. Autêntica, 2010.

ROCHA, Genylton Odilon Rego da.A formação do professor de Geografia: uma breve revisão bibliográfica sobre as concepções teóricas. Observatorium: Revista Eletrônica de Geografia, v.3, n.7, p.134-150, out. 2011. Disponível em Acesso em: 30 mai. 2017.

SANTOS. C.S; ANDRADE, F. C. Representações Sociais e formação do professor: revelando interseções do discurso. 1. ed. João Pessoa: Editora Universitária/ UFPB. 2002.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico- Crítica: Primeiras aproximações. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

SEABRA, M.F.G. Estudos Sociais e vulgarização do magistério e do ensino de 1° e 2° graus. Boletim Paulista de Geografia, Associação dos Geógrafos Brasileiros- Seção São Paulo, n° 58, 1981.

SILVA, Josélia Saraiva. Habitus docente e representação social do “ensinar geografia” na educação básica de Teresina- Piauí. Tese. (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande no Norte. 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis. Vozes. 2002.
Published
01/05/2019
How to Cite
MENDES, Larissa Sousa; SILVA, Josélia Saraiva e. The social representation of teaching in basic education geography. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 21, p. 1 - 13, may 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/728>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i21.728.